Людвіґ ван Бетховен

Проект
ТИСЯЧА РОКІВ САМОТНОСТІ
дружня історія класичної музики
Класики

Ludwig van Beethoven

Людвіґ ван Бетховен

Ludwig van Beethoven

1770-1827

Німеччина

  • неможливо точно визначити кінець одного періоду і початок іншого у розвитку музики – перші роки його життя припадають на класичний період, а останні – на романтичний; і щоб усвідомити це, достатньо послухати його симфонії – Симфонія №1 в чомусь нагадує класичні симфонії Гайдна і Моцарта, але до того часу, коли була виконана Симфонія №9, він уже писав зовсім іншу за звучанням музику
  • він любив підкреслювати, що слово «ван» перед його прізвищем вказує на шляхетне походження, хоча народився він у звичайнісінькій сім’ї – вся справа в тому, що його батько був родом з Фландрії – тому-то і з’явилося в його прізвища це саме «ван»
  • дитинство у нього було досить важким: його часто бив полюблявший випити батько
  • хлопчик явно відрізнявся музичним талантом, і батько сподівався, що з його сина вийде другий Моцарт
  • якийсь час його навчав Йозеф Гайдн, який так оцінив здібності свого учня: «Цей молодий чоловік свого часу стане одним з найбільших композиторів Європи, і я буду пишатися, називаючи себе його вчителем»
  • на жаль, Бетховен був здатний і на крайню зарозумілість в дусі Моцарта, а іноді міг і перевершити останнього – про Гайдна він сказав наступне: «… у якого я абсолютно нічому не навчився»
  • народився на чотирнадцять років пізніше Моцарта і в юному віці грав перед уже дорослим композитором – на Моцарта гра юнака справила враження: «Слідкуйте за ним; одного разу він всіх змусить говорити про себе!»
  • у двадцять з невеликим він почав втрачати слух, а до сорока років повністю оглух; однак він продовжував складати геніальні твори, не маючи можливості почути жодної ноти з написаного – це саме неймовірне досягнення – одного цього факту вже достатньо, щоб назвати його найбільшим композитором всіх часів, і це притому, що йому не треба робити знижку через хворобу – його музика, що витримала випробування часом і стала основою класичного репертуару, говорить сама за себе
  • він відмовлявся змиритися зі своєю глухотою, і вона доставляла йому чимало сильних переживань – траплялося так, що він в гніві з усієї сили стукав по фортепіано в спробі почути хоч якісь звуки, і часом навіть розбивав клавіші
  • характер його, і без того нелегкий, зіпсувався ще більше: з ним було важко залишатися наодинці, він часто випивав і перестав стежити за собою; його відмінними рисами стали скуйовджене волосся і неохайний одяг
  • подібно Моцарту, він освоїв найрізноманітніші жанри класичної музики: від концертів та хорових творів до струнних квартетів та інструментальних соло
  • це був воістину великий піаніст, досконало оволодів усіма тонкощами гри на фортепіано
  • найвідоміший приклад його фортепіанного твору – Місячна соната, названа так не самим композитором, а музичними критиками, порівнявши враження від цього твору з почуттями, що виникають при спогляданні місяця над Люцернським озером
  • він працював над своїми творами довше свого великого попередника: Моцарт міг скласти якусь мелодію на ходу і тут же забути про неї, тоді як Бетховен любив удосконалювати свої композиції – перш ніж записувати, він багато раз програвав твір у себе в голові; чернетки він часто переписував, вносив поправки і нові музичні фрази, не відразу зупинявся на досягнутому
  • склав всього одну оперу під назвою Фіделіо, для чого йому знадобилося кілька років – одну з арій він переписував не менше вісімнадцяти раз, а перш ніж зупинитися на остаточній увертюрі, він перебрав чотири різних варіанти
  • його коником можна назвати симфонії – цей жанр він розвивав протягом усього життя – багато хто вважає головним досягненням композитора його останню Симфонію №9 для великого оркестру з хором і чотирма солістами – у фіналі цієї симфонії звучить знаменита Ода до радості; до того часу, як ця симфонія була виконана на публіці, Бетховен втратив слух повністю; на прем’єрі він стояв спиною до залу і нічого не чув, поки одна зі співачок не взяла його за руку і не розгорнула до залу – тільки тоді він дізнався, що присутні влаштували йому бурхливу овацію і аплодують його генію
  • помер у п’ятдесят шість років
  • похорон його відрізнявся від похорону Моцарта – на них зібралося більше тридцяти тисяч людей, які прийшли віддати данину пам’яті та вшанувати великого композитора; крім інших факел за його труною ніс і Франц Шуберт
  • особисте життя його була далеко не такою блискучою, як його музична творчість – він ніколи не одружувався, хоча кілька разів дуже сильно закохувався
  • глухота доставляла йому чимало неприємностей, і внаслідок хвороби, його характер остаточно зіпсувався – в це важко повірити, слухаючи таку чудову музику, як Місячна соната, але, на жаль, це правда

Слухати:

  • Симфонія №5
  • Симфонія №6 (Пасторальна)
  • Симфонія №9 (Хоральна)
  • Місячна соната
  • До Елізи
  • Концерт для скрипки з оркестром
  • Концерт для фортепіано з оркестром №5 (Імператор)
  • Фіделіо

Джерела:

  • Дарен Хенли. Кратчайшая история музыки. Самый полный и самый краткий справочник
  • http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8E%D0%B4%D0%B2%D1%96%D0%B3_%D0%B2%D0%B0%D0%BD_%D0%91%D0%B5%D1%82%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD

Картинка:

  • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Beethoven.jpg

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *